clickbait چیست

Clickbait یک اصطلاح تحقیرآمیز برای محتوای سایت هایی است که در تولید محتوا، هدف درآمد تبلیغات آنلاین است نه انتشار اطلاعات مفید. به خصوص با هزینه کردن کیفیت و یا دقت در این راه، با تکیه بر تیترهای احساسی و یا تصاویر چشمگیر برای جذب کلیک بیننده ها و برای تشویق بازدید بیشتر از شبکه های اجتماعی آنلاین. تیتر های Clickbait با هدف بهره برداری از کنجکاوی بیننده، ارائه تنها اطلاعاتی جزئی به خوانندگان کنجکاو میدهد. اما برای ارضای حس کنجکاوی خود تنها راه کلیک کردن و  رفتن به محتوای مرتبط است.

 

Clickbait چیست؟

از دیدگاه تاریخی، تعریف clickbait عبارت است از تکنیک هایی که توسط نویسندگان  استفاده میشود و آن را می توان مشتق شده از روزنامه نگاری زرد دانست. که ارائه جزئی و یا بدون مشروح اخبار، و تحقیق مستند و به جای استفاده از تیتری دقیق و با معنی است. این کار عبارت است از گزافه گویی از وقایع خبری، رسوایی طلبی، و یا تحریک احساسات و کنجکاوی مخاطب.

شاید به خاطر داشته باشید که چند سال قبل، هر چیزی را که در گوگل جستجو میکردید به یک تعداد سایت مشخص می‌رسیدید. مهم نبود که در مورد استراتژی جستجو کنید یا بازاریابی، در مورد حافظ یا سعدی. نهایتاً به سایتهایی می‌رسیدید که روی یکی از آنها کلیک میکردید، ده‌ها پنجره باز می‌شد و میگفت در لاتری برنده شده اید و یا پیشنهاد خرید وسایل جلوگیری و افزایش ابعاد و احجام و یا مواردی مشابه اینها.

این سایت ها اولین نسل سایت هایی بودند که سایت های طعمه‌ی کلیک نامیده می‌شدند و می‌شوند. آنها به دنبال کلیک کردن من و شما بودند. هم برای رتبه‌ی بهتر. هم برای خرید. به هر حال از هر هزار بازدید کننده، اگر یک نفر هم خرید کند، برای گردش مالی چنین سایتی کافی است.

تکنولوژی پیشرفت کرد و این نوع سایتها به تدریج رتبه‌ی خود را در موتورهای جستجو از دست دادند. این روزها کمتر چنین سایت‌هایی را مشاهده می‌کنیم. البته هنوز هم اگر به دنبال دانلود رایگان یک آهنگ باشید و یا به هر حال، در فضای وب فارسی بگردید، ممکن است با ساعت رولکس سی و پنج هزار تومانی یا آیفون ۵ با قیمت سی صد هزار تومان مواجه شوید! چنین شد که نسل دوم سایت‌های طعمه‌ی کلیک روی کار آمدند: سایتهایی که حاضر بودند از دقت یا کیفیت محتوای خود کم کنند، اما محبوب موتورهای جستجوگر باشند.

شکل‌های دیگری از نسل دوم سایت‌های طعمه کلیک هم وجود دارد. آنهایی که به طرز افراطی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بهینه می‌شوند. کافی است به یک سایت درباره سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) سر بزنید. می‌بینید عنوان یک مقاله (یا عنوان سایت) چنین است:

سئو چیست؟ سئو چگونه است؟ سئو دقیقاً چگونه کارمیکند؟ بهینه سازی موتور جستجو چیست؟ طراحی سایت با سئو و …

اینجا در این باره بیشتر بخوانید.

 

نتیجه گیری

نهایتا نتیجه گیری این است که استفاده از این روشها به مرور زمان کاربری خود را از دست داده اند و در سئو ۲۰۱۷ حتی عاملی مضر شناخته میشود!

 

[تعداد آرا:: 2 میانگین: 3.5]
با تشکر از رای شما! [تعداد آرا:: 2 میانگین: 3.5]